1.g Intro-tur med højt til loftet

Billede i galleri. Klik for at åbne

En gruppe stolte elever fra 1.c har bygget en katapult, der skal deltage i konkurrencen mod de andre klasser på Introturen

Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne
Billede i galleri. Klik for at åbne

NAG's Intro-tur foregår i tre nogenlunde ensartede, nærtliggende og veludstyrede spejderhytter dybt inde i skoven på midtsjælland. Introturen ligger nu om dage efter dannelsen af studieretningsklasserne og har til formål for alvor at ryste de nye klasser sammen til en god start på studieretningsforløbet.

Turen er på 24 timer med deltagelse af tre 1.g klasser ad gangen fra kl. ca. 11. til næste dag kl. 11. Sammen med klassen er én lærer og to tutorer, hertil kommer et fuldt crew af professionelle instruktører fra virksomheden Teamtours, som arrangerer alle aktiviter og logistik, herunder indkøb og fordeling af mad og drikkevarer.

Efter ankomsten fordeles diverse mad- og regøringstjanser blandt eleverne med det samme. Samtidigt modtager de deltagende lærere og tutorer en briefing om døgnets forløb og deres vigtige roller. Efterniddagen foregår med diverse teambuilding- og samarbejdsopgaver på roteringsbasis rundt omkring i skoven. Der bygges kassetårne under store egetræer, der er skarp Robinsondyst i skovbunden, og der samles katapulter på en mark til en klassefinale på 2. dagen.

Fra kl. ca. 16.30 går eleverne til deres respektive hytter og begynder så småt at gøre klar til en tre-retters middag. Mad-akitiviterne er i sig selv en øvelse i teamwork og har til formål at anskueliggøre fordelen ved bevidst samarbejde eleverne imellem. Efter middagen er der pusterum og hygge-aktiviteter. Kl. 23 er det godnat.

Næste morgen er der vækning kl. 7, morgenmad, rengøring og endelig katapult-konkurrence klasserne imellem før afgang mod busserne til NAG. Døgnet er tilrettelagt således, at der er balance mellem arrangerede aktiviteter i skoven og afslappet samvær i hytterne. Tutorene spiller en væsentlig rolle i aktiviterne, mens lærerne har en mere tilbagetrukken, men klar tilstedeværende rolle i hytterne.

Det er dog i høj grad det profesionelle set-up omkring instruktørerne, der får det hele til at fungere på en helt speciel måde. De er i stand til at sætte en "udefra kommende" ramme for døgnet med en autoritet, som en underviser ville have svært ved at hive op af lommen i den situation. Et eksempel på dette kan ses i fotogalleriet til denne artikel (klik i øverste højre hjørne på billedet foroven), hvor det kan ses, hvor langt man pludselig kan komme op i himlen.