Forløbsbeskrivelser - Science i sprog - sprog i Science

Herunder finder man en kort appetitvækker for hvert af de 11 forløb. Læs dem og klik videre for at hente selve forløbsmaterialerne.

 

Forløb 1: Biologi Fransk - Nærum Gymnasium 2022

GENER OG GENTERAPI I FRANSK OG BIOLogi HER

 

Dette tværfaglige projekt i fransk og biologi, handlede om gener og genterapi med dertilhørende etiske problemstillinger. 

I fransk har der været fokus på at kunne læse/se/lytte og forstå franskfaglige tekster, videoer og podcast omhandlende genteknologi ift. sygdomsbehandling og gener generelt.

Derudover har eleverne skulle opnå et passende ordforråd, transparente gloser og samtalefærdigheder på fransk.

I biologi arbejdedes der med genteknologi til sygdomsbehandling og med gener generelt. Derudover har der været fokus på specifikke biologiske fagtermer knyttet til emnet.

Tværfagligt blev eleverne på denne måde motiverede til skriftligt og mundtligt på fransk at kunne udarbejde en ansøgning og efterfølgende gennemføre en samtale på fransk til stillingen som studentermedhjælper hos et biotek-firma. Undervejs i projektet har der i begge fag været fokus på IBSE-metoden og CLIL-metoden.

 

Forløb 2: Biologi Fransk Espergærde Gymnasium 2023

LIVSSTILSSYGDOMME MED FOKUS PÅ OVERVÆGT OG DIABETES (L'OBÉSITÉ ET LE DIABÈTE) ET INTERKULTURELT FÆNOMEN! HER

 

Formål: I biologi lærer eleverne om livstilssygdomme og de faglige grunde til dem. I fransk træner arbejder vi interkulturelt forståelse med udgangspunkt emnet dvs. sammenligner forhold om livsstilssygdomme i henholdsvis Frankrig og Danmark og ser på cases fra virkeligheden.

I forhold til det arbejdsmæssige trænes der fagsprog og sprog gennem læring ved at arbejde målrettet med; glosetilegnelse, mundtlig præsentation og spontant mundtligt sprog samt at inddrage læringsstrategier som translanguaging og transparente ord. Endeligt arbejder vi med at træne eleverne i at oparbejde en faglig bevidsthed og en nysgerrighed til selv at gå ned i egne faglige styrker og svagheder. Der har indgået mange praktiske opgaver i forløbet.  

Mere specifik for hvert fag:
Biologi: Eleverne lærer om den biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner, om enzymers opbygning og funktion og om fordøjelsessystemets opbygning og funktion 

Fransk: Eleverne lærer om samspil i fagene, ordforrådstilegnelse og at kunne forstå hovedpunkterne i faglige tekster om aktuelle sociale samfundsforhold.

Eleverne bliver motiveret af:

- tekstlæsning, ordgenkendelse med fokus på transparente ord 

- de opdager, de kan forstå faglige tekster på fremmedsprog og relatere til problemerne i deres hverdag samt få overblik over komplekse biologiske problemstillinger

- Eleverne kan lide de praktiske formidlingsopgaver i forskellige genrer.

 

Forløb 3: Biologi Tysk Espergærde Gymnasium 2022

ZELLEN/CELLEBIOLOGI - STAMCELLER HER

 

Cellebiologi er en obligatorisk del af al biologiundervisning og ofte her alle biologiforløb begynder. Viden om de forskellige celletyper, cellens organeller og membranprocesser gør eleverne i stand til at forstå det mere komplicerede samspil mellem celler i en flercellet organisme med udgangspunkt i små eksperimenter, som eleverne selv udfører og reflekterer over. Forløbets små biologieksperimenter motiverer eleverne og fremmer deres eksperimentelle undersøgende kompetencer. 

I tysk arbejdes med fx læsning af tysk tegneserie om stamceller, som forløbet ender med at føre frem til. Fagbegreberne behandles grundigere af at blive bearbejdet i begge fag samtidigt, som dette forløb lægger op til. Det fremmer elevernes læring, at de får behandlet og set parallellerne i de to sprog: tysk og dansk til beskrivelse af biologiske strukturer og mekanismer.

 

Forløb 4: Biologi Tysk Espergærde Gymnasium 2022

KROP, SUNDHED OG SPORT HER

 

Emnet om krop, sundhed og sport tager udgangspunkt i elevernes egne kroppe og involverer øvelser udført af eleverne selv. Det giver dem kropslige erfaringer og oplevelser, som de skal beskrive på tysk både mundtligt og skriftligt.

Der er øvelser med måling af puls, blodtryk og forsøg, der undersøger kroppen i aktivitet og hvilke forandringer, der sker når kroppen skifter mellem hvile og arbejde, fx iltgæld og hvorfor man først er forpustet EFTER at man har løbet stærkt efter bussen.

De fysiologiske øvelser og gennemgang af hjerte- lunge og kredsløb indgår i biologiundervisningens læreplan og i tysk arbejdes med sport kropskultur, der peger ud til den tyske kultur med kropsidealer og slutteligt føres tråden ud til doping med fx androgene anabole steorider (AAS), som mange af de unge har hørt om (eller sågar fået tilbudt) via fitnesscentre, som de er medlem af. I tysk ses film og læses tekster, som kan bruges til i en eksamenssituation.

 

Forløb 5: Biologi Tysk Frederiksborg Gymnasium og HF 2023

SAUERKRAUT HER

 

Opgaven lød: ”Lav Sauerkraut og forklar processerne bag i en tysksproget Explainervideo; få styr på biologi-læreplanens stof om gæring og osmose og træn ordforrådstilegnelse, tekstforståelse og ikke mindst mundtlig sprogfærdighed”.

Med tyskfaget som løftestang får eleverne en grundlæggende forståelse for at mikrobiologiske processer har en praktisk brugsværdi i hverdagslivet og ikke mindst i fødevareindustrien. Disse processer har nemlig været kendt længe før de har været forstået i detaljer og indgår i traditionelle tyske madvarer som Sauerkraut og øl.

Med udgangspunkt i produktion af Sauerkraut lærer eleverne om de mikrobiologiske processer osmose og fermentering. Som en naturlig del af forløbet arbejder eleverne med tysksprogede opskrifter, ligesom de ser explainervideoer på tysk med henblik på at kunne lave deres egen i slutningen af forløbet.

 

Forløb 6: Biologi Tysk Nærum Gymnasium 2022

ALKOHOL UNTER JUGENDLICHEN HER

 

I forløbet "Alkohol unter Jugendlichen" vil eleverne få en faglig biologisk forståelse af, hvordan alkohol er bygget og hvordan indtagelsen af alkohol påvirker dem såvel fysisk, som psykisk og socialt. 

I tysk trænes den spontane mundtlige sprogfærdighed på en naturlig måde, idet eleverne anvender sproget mere automatisk og spontant end ellers, fordi de har brug for at forklare nogle processer og sammenhænge, såvel biologisk og psykologisk, som de synes er spændende. De trænes i at definere begreber og forklare processer med faste vendinger og oplever, at de er i stand til at gøre dette uden brug af oversættelsesmaskiner, fordi mange biologiske begreber er de samme på tysk og på dansk. 

I biologi lærer eleverne om cellernes opbygning og der gennemføres et cellemembramforsøg), som er en del af pensum på Biologi C-niveau.

Eleverne er naturligt interesseret i at forstå alkohols påvirkning af kroppen, hjernen og psyken, fordi det i forvejen er noget der fylder en stor del af deres (fælles) liv. Tyskeleverne var meget motiverede af, at mange biologiske begreber og udtryk var næste ens på tysk og dansk, hvilket gjorde det nemt for dem at forklare processer og årsager med en god fluency.

 

Forløb 7: Kemi Tysk Borupgaard Gymnasium 2023

KITLER OG KAGER – DR OETKER

 

Kagekultur og videnskabens sprog. I forløbet kombinerer vi tysk fortsætter B og Kemi C i et fælles projekt som kræver både kitler og kager. Vi undersøger hvordan videnskabens sprog er opstået med referencer til både tyske, danske, engelske og latinske betegnelser og bruger denne viden til at lære mere om den tyske iværksætter Dr Oetker, som fremstillede bagepulveret som en hjælp til den travle husmor. I den forbindelse tager vi en madkultur historisk tour gennem Tyskland. Vi arbejder med mængdeberegning på både tysk og dansk. 

Forløbets finale er et kæmpe kageforsøg, hvor forskellige former for hævemidler anvendes og resultaterne bedømmes og fremlægges på tysk til en særlig indbudt tysk bagedyst ekspert :) Viel Spass 

 

Forløb 8: Fysik Spansk Nærum Gymnasium 2022

SOLENERGI HER

 

I spansk læser eleverne en kort artikel om hvordan man udnytter solenergi på en fordelagtig måde i et boligkvarter uden for Madrid. Efter energikrise og stigende inflation i 2022 opsatte beboerne solpaneler så deres elregning blev på et rundt 0. Gennem varierede sproglige opgaver til gloser og indholdet træner eleverne spansk aktivt når de skal tilegne sig det faglige stof.

I fysik er udgangspunktet elevernes kendskab til energi. De arbejder med begreberne effekt og energi og forskellen på disse to begreber. De undersøger, hvordan energi omsættes i en solcelle ved konstant effekt. Det åbner mulighed for flere undersøgelser af de andre faktorer, der påvirker energiomsætningen.

Projektet bidrager til at opfylde spansk læreplans krav om at eleverne skal udvikle deres kommunikative evne og få indsigt og forståelse for det spanske samfund. I fysik bidrager forløbet til elevernes begrebsforståelse indenfor energi. Desuden arbejder eleverne med kommunikation til en udvalgt målgruppe i en autentisk situation.

Eleverne motiveres af de varierede og stilladserede opgaver i spansk og den praktiske del af fysikforsøget.

 

Forløb 9: Fysik Tysk Borupgaard Gymnasium 2022

UNTERLEUTEN

 

Forløbets fokus er Tysklands omstilling fra fossile til vedvarende energikilder, eksemplificeret ved delstaten Brandenburg, som er kendt for at have mange vindmøller. I fysik C kan forløbet dække kernestofområdet energi, med særligt fokus på energibehov og energiproduktion i Brandenburg.

I tysk arbejdes der med sagprosatekster og statistik, der belyser borgernes holdninger til den grønne omstilling. Problemstillinger knyttet til udbygningen af vindkraft behandles i fiktionaliseret form gennem TV-serien "Unterleuten - das zerrissene Dorf" (CFU) og uddrag af romanforlægget af Juli Zeh. Derved knyttes tyskfagets litterære aspekt til aktuelle samfundsmæssige udfordringer i Tyskland, og eleverne får demonstreret tyskfagets relevans ift. job og karriere indenfor energisektoren. 

 

Forløb 10: Biologi Tysk Nærum Gymnasium 2022 

ZUKUNFTSVISIONEN – ERNEUERBARE ENERGIE HER


I tysk læser eleverne artikler, om hvordan man udnytter sol- vind- og bioenergi på en fordelagtig måde, men også om protester og argumenter imod vedvarende energi i lokalsamfundene. Gennem varierede sproglige og kreative opgaver til gloser og indhold, træner eleverne tysk aktivt, så de kan tilegne sig det faglige stof.


I fysik er udgangspunktet elevernes kendskab til energi. De arbejder med begreberne effekt og energi og forskellen på disse to begreber. De undersøger, hvordan energi omsættes i forskellige situationer. Det åbner mulighed for flere undersøgelser af de fysiske faktorer, der påvirker energiomsætningen.


Projektet bidrager til at opfylde læreplanens krav i tysk om, at eleverne skal udvikle deres kommunikative evne og få indsigt og forståelse for det tyske samfund. I fysik bidrager forløbet til elevernes begrebsforståelse indenfor energi. Desuden arbejder eleverne med kommunikation til en udvalgt målgruppe i en autentisk situation.


Eleverne motiveres af de varierede og stilladserede opgaver i tysk og den praktiske del af fysikforsøget samt mødet med aktører uden for skoleregi, hvor de formidler deres faglige viden på fremmedsproget. 

 

Forløb 11: Informatik Tysk Espergærde Gymnasium 2023

DIGITALISERING OG SOCIALE MEDIER HER

 

Der er stor forskel på brugen af sociale medier og digitaliseringen i den offentlige sektor i Tyskland og Danmark. I forløbet har vi fokus på kulturelle og samfundsmæssige årsager, som giver anledning til disse forskelle. 

I informatik arbejder eleverne sideløbende med forløbet med at udvikle en app, som kan bruges til at træne tyske gloser. 

Investormesse for tysktalende investorer

Eleverne skal i informatik udvikle en prototype til en billedgenkendelse app, som kan løse et problem for en selvvalgt målgruppe. Eleverne skal præsentere deres prototype for en tysktalende investor og andre elever på en investormesse på skolen. I forberedelsen af præsentationen træner eleverne personbeskrivelser og mundtlig fremstilling i tysk. Den semiautentiske formidlingssituation motiverede eleverne til at gøre sig umage med det tyske sprog og faglige præcision i begge fag.