Nærum Gymnasium har nu på andet år gennemført sin egen forfatterskole. Denne gang med assistance af to elever fra Kunstakademiets Forfatterskole som skrive-coaches for de helt unge gymnasieelever. NAG-eleverne har derfor i år haft mulighed for at følge workshops både på NAG og på Kunstakademiet med deltagelse af forskellige unge forfattere.
Som afslutning på årets forfatterskole på NAG var der forleden inviteret til reception i Agoraen med oplæsning af prosa-stykker, digte og novelleuddrag fra nogle af deltagerne. Niclas Preisler Clausen fra 1.g læste med ro og overbevisning op fra sin novelle om en blind mand, der fortæller om sine sanselige oplevelser af verden. Niclas havde ikke skrevet før, men brugte forfatterskolen til at komme i gang:
”Jeg var i forvejen fascineret af, at blinde mennesker tilsyneladende bruger f.eks. regnen til at orientere sig om rummet omkring dem. Jeg meldte mig så, fordi jeg rigtig gerne ville skrive om det,” fortæller Niclas om sin motivation for at deltage i forfatterskolen. ”Jeg prøvede mig frem og fik så respons fra både min skrive-coach og de andre elever. Og så faldt det på plads for mig, synes jeg.”
Ida Weis Jacobsen fra 2.g læste ikke op til receptionen, fordi som hun selv siger: ”Min novelle er simpelt hen for lang til, at man kan plukke et lille stykke ud af den.” Ida skriver hele tiden og kan slet ikke lade være. Derfor har hun brugt forfatterskolen til at få lidt styr og system på sin skrivelyst. ”Jeg har lært at bygge et univers op. Min novelle foregår på en toldstation i Maine (USA) under Anden Verdenskrig. Handlingen er ikke det centrale. Det er den måde toldstationen, dens mennesker, delstaten Maine, USA, Atlanterhavet og krigen hænger sammen på, der er det vigtigste i min novelle,” fortæller hun.
Netop de forskellige forudsætninger og motivationer for det at deltage i forfatterskolen begejstrer NAG dansklærer Sune Bertelsen, som siger: ”Disse unge er ikke elever i traditionel forstand, de er unge forfattertalenter, og det er fantastisk, at NAG sammen med de naturvidenskabelige fag også kan tilbyde denne talentudvikling på de ”bløde” områder.