Af
Ida, 1.d
Forleden var Agoraen fyldt med sirligt opstillede borde og stole, eftersom Asger Narud og Mathias Mark Bornæs, der begge læser statskundskab, havde fået til opgave at underholde alle NAG”™s 1.g”™ere i 3. og 4. modul med læren om politik og styringsformer.
Det tre timers lange forløb blev indledt med et kort oplæg om henholdsvis Hal Koch og Alt Ross, der hver især har sin fortolkning af begrebet demokrati, og som eleverne dertil havde kunne læse om i det inspirationsmateriale, der et par dage forinden var blevet udsendt over lectio.
Derefter blev de opdelte 8-mandsgrupper, der bevidst var blandet på tværs af klasserne, stillet nogle spørgsmål på baggrund af den nye viden omkring demokrati og dets forskellige former. De to unge, velforberedte undervisere var imødekommende og åbne for elevernes inputs og udstrålede derudover et utroligt engagement i de pågældende emner, hvilket havde en afsmittende effekt på eleverne. Forløbet omfattede en varierende række af aktiviteter, hvor både samtale, opsamling og afstemning var inkluderet, og hele forløbsmodellen var utrolig gennemtænkt.
Demokratidagen var et alternativ undervisningskoncept, hvilket var meget lærerigt, idet det giver en mere virkelighedsnær forståelse for demokrati, når man oplever det i praksis i stedet for på papiret.