Af: Lasse Buschmann Alsbirk, 3.f
Benjamin Rud Elbert er tidligere medierådgiver for Helle Thorning-Schmidt og har i dag et magasin på TV2 News, #dkpol, hvor han undersøger de sociale mediers voksende betydning for politiske partier.
Som led i NAGademys forløb om politisk kommunikation, hvor vi særligt kigger på politikeres brug af sociale medier, var vi så heldige at få Benjamin på besøg til at fortælle os om, hvordan de sociale medier bliver brugt til at styre kommunikationen fra politiker til både borgere og traditionelle medier.
Blandt andet fortalte Benjamin om, hvordan politikere udnytter den dopamintilførsel, altså den lykkefølelse, vi oplever, når en nogen giver os et "like" på Facebook eller svarer på vores kommentarer på et af deres opslag.
Benjamin fortalte også om de sociale mediers rolle i forhold til politikeres eksponering i traditionelle medier. Her fokuserede han især på, hvordan nyhedsmedier i dag konstant har deadline og derfor leder efter både historier og kommentarer uden i tilstrækkelig grad at forholde sig kritisk til, hvem de bruger som kilder og eksperter.
Derudover fortalte Benjamin blandt andet om, hvordan de store partiers ungdomsorganisationer bliver brugt til at angribe andre partiers sider på de sociale medier, og hvordan politikere kan håndtere de såkaldte "shitstorms".
Denne ret unikke insiderviden kan vi bruge, når vi på NAGademy-holdet skal udforme kommunikationsstrategier for to folketingskandidater, Theis Volstrup fra SF og Elisabeth Ildal fra Liberal Alliance.