I EU's Parlamentarium fik 3.i på egen krop at mærke, hvordan der er at være parlamentarikere i et to timer langt rollespil om to lovforslag ”“ og 3.i gik til det med krum hals!
Efter en kort introduktion fik alle elever udleveret en smartphone, en notesblok samt en blyant og så begyndte hæsblæsende to timer, hvor de styrtede rundt og talte med politikere, lobbyister, privatpersoner mm., de gav interviews til TV og holdt taler i plenarsalen. ”Der er jo ikke tid nok!” ”“ og det var netop en af spillets pointer, som eleverne følte på egen krop.
3.i var vilde med rollespillet, som ikke kun gav indblik i en parlamentarikers job, men også et overblik over selve beslutningsprocessen i EU. Rollespillet var stramt styret og yderst gennemført. Eleverne blev ledt fra gruppemøder til plenumafstemninger og så videre ud på gangene, hvor lobbyister havde deres holdninger til lovforslagene. De to timer fløj af sted.
Det var læring "på en helt anden måde”, det var ”erfaring på egen krop”, som netop derfor ”står stærkt i erindringen” var nogle af elevernes efterfølgende kommentarer.