Af Adam Hempler og Marcus Bing, med supplement fra en række elever i 3.x.
(se underviser Jacob Sølgaards video under artiklen)
Regnen hang som et tyndt slør over det sydsjællandske landskab, da karavanen af nordsjællandske biler trillede ind gennem den pigtrådsbefængte port tilhørende Stevnsfortet. Første punkt på programmet var en skræmmereklame fra Forsvaret til den danske befolkning tilbage fra den kolde krig. Den informerede om den potentielle konfliktoptrapning mellem den danske hær, og sovjetiske fly og skibe. Derved var temaet for dagen sat.
Forhenværende kampvognskommandør og enkeltmandskæmper Steen var hyret ind til at give en førstehåndsberetning om fortets storhedstid. Steens ethos var fra første sekund ikke at tvivle på. Med næsten fire årtiers erfaring i den danske hær og 30 udsendelser til verdens stridspunkter, var han den fødte vejleder til en flok grønne civilister som os.
”Guiden var nok den største kanon på fortet, men hans storhed var berettiget,” udtalte Gabriel Gosden, 3.x, med en vis ærefrygt i stemmen.
Den næste halvanden times tid strømmede en uafbrudt og energisk talestrøm fra Steen, der grundet hans kampvognserfaring kun kunne tale i en 80-decibels bas. Der blev forklaret om alt mellem himmel og den 18 meters dybe bunker, og han havde klassens fulde opmærksomhed: Hans tale efterlod ingen tvivl om fortets størrelse og betydning som frontbastion mellem øst og vest.
”Man fik et godt overblik og en god ide om, hvordan Danmark lå strategisk placeret under den kolde krig,” lød det Silvia fra 3.x.
Steen berettede om kanoner, der i en radius af 1 km slog vinduer ind og forsagede skade på huses fundamenter; om kilometervis af gange, der strækker sig under den danske muld; om radarrummenes evne til at være øjne og øre for hele NATO i Østersøen. Det var med en let underspillet om end distinkt sørgmodighed at Steen berettede om fortets lukning i år 2000.
Trods den bidende kulde var interessen stadig stor, da dagens sidste aktivitet begyndte: Et koldkrigsrollespil skulle finde sted i en dertil indrettet bunker. Alle skulle spille en rolle i forsvaret af Danmark: Ministre, journalister, efterretningsagenter og marinefolk skulle gennemspille flere dilemmaer, som Danmark stod overfor, da den kolde krig var på sit højeste.
Om dette avancerede rollespil udtaler Christian Borch, 3.e: ”Rollerne gav et indblik i, hvor hårdt det var, når der skulle tages stilling i krisetider, og man måtte sætte sig ind i både rollen og tage stilling til den kolde krig.”
Efter halvanden time i disse spændende omgivelser kom klasserne op fra bunkerens dyb. En spændende dag på Stevns var ved at være slut, og der hersker vist ingen tvivl om konklusionen på dagens oplevelser.
Simone Del Mastro, 3.x: ”Jeg synes, det var meget autentisk, og man lærte om historien på en hel anden måde, end man gør, hvis man læser det i en bog.” Sofie Jepsen, 3.e supplerer: ”Man lærer mere af at være aktiv og prøve tingene af, og det var vildt fedt at se, at meget af det var uberørt efter den kolde krig.”