Af Camille Marie Soelberg og Ingeborg Haubjerg Scharling, 2.k
Mediacamp er en konkurrence, der giver gymnasieelever mulighed for at komme ind i journalistikkens verden og opleve hverdagen som journalister.
Konkurrencen startede tilbage i december måned, hvor 2.k udarbejdede nyhedsartikler, reportager og portrætter. På trods af mange dygtige modkandidater vandt 2.k første del af konkurrencen og kom med fire andre gymnasieklasser videre til den afgørende konkurrence. Her skulle de på et 3-dages praktikophold på Center for Journalistik, SDU Odense.
Med en stram deadline og hård konkurrence skulle 2.k på SDU skrive og aflevere minimum én artikel i hver af genrerne: leder, analyse, nyhed og portræt alle under overemnet ”Ligestilling”. Redaktionerne har her mødt modstand. Til dels i det at finde relevante emner og dels i at finde og opsøge kilder, der understøtter deres emner. 2.k kæmpede sig igennem og leverede 9 artikler i alt samt en facebookside med opdateringer løbende.
Under produktionen fik 2.k hjælp af studenterredaktør Anton Kranf. Derudover kom de på besøg hos TV2 Fyn, hvor de lærte mere om journalistik, og hvordan det foregår på en nyhedsstation. Her var der en masse hjælp og tips fra journalisten Kamilla Gamborg Isaksen.
2.k stak ikke blot af med én, men to af de skriftlige priser! Herunder prisen for ”Bedste analyse” og prisen for ”Bedste leder”. Men ikke nok med det, vandt klassen også prisen for den bedste overordnede klassebedømmelse og fik dermed det store trofæ med oveni.