Dansk Center for Undervisningsmiljø har netop udgivet en lille publikation om Nærum Gymnasium med titlen Bevægelsens rum - et sanseligt træf mellem krop, bevægelse og materialitet.
Forskeren, Jesper Dyreborg, gennemgår i en arkitektonisk og æstestisk analyse NAG fra yderst til inderst, ikke bare med egne professionelle øjne men medtager også elevernes oplevelse af undervisningsmiljøet. Konklusionen falder allerede i forordet: På Nærum Gymnasium opleves et dynamisk læringsmiljø.
"Det er påfaldende, hvordan indholdet både fanger NAG's oprindelige intentioner og arkitektoniske arv og samtidig beskæftiger sig med de NAG-værdier, som netop er ved at falde på plads," siger rektor Preben Bruun om publikationen.
NAG's tre kerneværdier vil fremover være højt til loftet, lærelyst og fællesskab. Alle tre værdier er i en eller anden form at finde i analysen, der i øvrigt er foretaget, før personalet kastede sig ud i den start færdige værdi- og visionsdebat. Ikke overraskende har rektor derfor hjemkøbt publikationen til snarlig omdeling til samtlige medarbejdere.
Hvis man ikke kan vente på den trykte udgave, kan den elektroniske findes HER