Nærum Gymnasium har siden åbningen i 2003 haft et klart fokus på teamarbejdet. Det har alle år været en væsentlig del af underviserens hverdag, uanset om der har været tale om studieretningsteam eller udviklingsteam. Det sidste type team tager sig af udviklingen af strategiske indsatsområder.
”Teamarbejdet på NAG har været præget af omskiftelighed, men det ligger i NAG”™s ”natur”. Vi er en arbejdsplads, der hele tiden søger nye veje. Nu kører denne ordning foreløbig i 2 år”, siger Udviklingschef Kim Bojsen med tilbageblik over de første ti år.
Den ny 2-årige struktur består både af studieretningsteam og udvikllingsteam. Der oprettes kun team for fire udvalgte studieretninger, og et udviklingsteam kan både opstå på baggrund af et indsatsområde udmeldt af ledelsen og på baggrund af et ønske fra en gruppe af undervisere.
Studieretningsteam har en teamfacilitator, som udpeges af ledelsen efter opslag. Udviklingsteam har en teamfacilitator, som udpeges af teamet selv blandt dets medlemmer. Den enkelte underviser vælger selv sit tilhørsforhold til det ene eller det andet slags team og kan så vidt muligt frit skifte mellem de forskellige slags team.
"Det har været helt afgørende at forene fleksibilitet med meningsfyldthed. Det at arbejde i team skal på bundlinjen være med til at gøre kerneydelsen endnu bedre", siger Kim Bojsen og henviser til, at begge slags team løser pædagogiske opgaver.
Læs mere om teamstrukturenHER