Tekst & foto: Piet Forrest
15 lærere fra NAG deltog mandag i et efteruddannelseskursus i ”LEGO Serious Play”. Ideen var at finde ud af, om LEGO Serious Play med fordel kan anvendes didaktisk i elevernes læring.
Noget skeptisk ankom en gruppe undervisere til kurset og satte sig i blandt kasser med LEGO klodser, men også med en infantil lyst til straks at bygge og lege.
Det teoretiske grundlag for LEGO Serious Play baserer sig på tanken om at tale om metaforer, og at eksternalisere sine tanker. Det er i gennem 15 år blevet anvendt i erhvervslivet og i offentlige institutioner til strategiudvikling, situationsbeskrivelser, teamorganisering og konfliktløsninger.
Men kan det også anvendes i læringsrummet hos eleverne? Måske ikke på helt sammen måde som et dynamisk udviklingsværktøj, men mere til dannelse af tablo”™er, situationsbeskrivelser, konfliktløsning, gruppedannelser, analyser, ideudvikling mm.
Nogle elever vil i den kommende tid blive ”udsat” for at skulle bruge LEGO Serious Play i den nærmest fremtid, og måske bare fremover, hvis underviserne finder det anvendeligt.