Sprogpædagogik er en væsentlig NAG-indsats

Billede i galleri. Klik for at åbne

Fremmedsprogspædagogik er et professionelt felt, som Rikke Sterum altid har haft et godt øje til og nu på NAG har fået mulighed for at specialisere sig i. Hun er fuldtidsunderviser i engelsk og tysk og er der udover i gang med en treårig Master-uddannelse i netop fremmedsprogspædagogik på Københavns Universitet. Hun er nu så småt ved at lægge an til landing med en Master-afhandling før jul 2012 om ordforrådsindlæring.

Rikke har på NAG været koordinator for almen sprogforståelse i tre år og er også direkte involveret i Cooperative Learning (CL), som i vid udstrækning praktiseres på NAG. Netop CL er resultatet af mange af de læringsteorier, som Rikke beskæftiger sig med på sit studium. Desuden har Rikke holdt oplæg og er kommet med indspark af teoretisk art til kolleger, men som hun siger: "Niveauet på NAG er overalt utrolig højt. Mange af de projekter, der er gang i her på stedet, kunne snildt være masterprojekter på et hvilket som helst universitet".

Læsemængden på Rikkes Master-uddannelse er meget omfattende. Det kræver målrettethed og disciplin at komme igennem det enkelte semester, og heldigvis trives hun med eksamen. Rikke er alene med et mindre barn, hvilket i sig selv har krævet en del planlægning med aftenundervisning og lørdage på universitetet. Rikke fortæller, at hun fra begyndelse har haft et klart mål med projektet: ”Jeg ville vide mere om, hvad jeg egentlig går og foretager mig i undervisningen. De tre år forskrækkede mig ikke, men kom nok alligevel til at fylde mere, end jeg havde troet i første omgang. Ikke desto mindre drejer det sig om opkvalificering og seriøsitet”.