Allerede dagen før begynder det. En rytmisk raslen og rumsteren i Agoraen. Det er pedellerne, der er i fuld sving med at stille mange, mange stole op på lange rækker og i sirlige kolonner. Hver række markeres med et klassenavn og stoleantallet er tilpasset elevantallet i klassen.
Det er coronahensyn og anledningen er simpel: Der skal være fællestime med den amerikanske musiker og foredragsholder Gregory Boyd torsdag i 3. modul for alle 1.g’ere og alle 2.g’ere.
Torsdag over middag lyder således atter raslen og rumsteren – denne gang er det ikke kun stolelyde men også taskers skraben mod stengulvet og mange stemmers summen, der fylder Agoraens store rum. Der går lidt tid, inden vi er helt på plads, men så kan vi også byde velkommen, og Gregory står klar til at overtage scenen med foredraget ’Black in America’.
I de næste 90 minutter fyldes rummet af en dyb melodiske stemme, og Gregory inviterer os med på en fascinerende rejse tilbage til barndommens USA – en tid præget af fattigdom, vold og mobning. Men også af sammenhold, musik og målrettethed.
Gregory fortæller med stort engagement, musik og åbenhed, og han fanger elevernes opmærksomhed, for her har vi en person, der på mange måder repræsenterer en befolkningsgruppe i USA, som de har mange forestillinger om. Nu har de chancen for at tale med en der har været der – og det vil de gerne.
Spørgerunden byder derfor på mange kvalificerede spørgsmål om stort og småt. Gregory møder eleverne i øjenhøjde og deler gerne sine tanker om racisme, sin personlige baggrund og så har han et særligt råd til os alle: ’Be yourself’.