Der var fuld koncentration og alle sanser stod på modtagelige stilke, da den professionelle skuespiller, Gerard Carey Bidstrup, øste af sin mangeårige erfaring og kom med konstruktiv respons til NAG”™s dramatik-elever i en Master Class.
Master Class”™en gik ud på, at eleverne først gruppevis skulle fremføre et uddrag af Anton Tjekhovs russiske teaterstykke ”™Kirsebærhaven”™ (1904), som de havde forberedt sig grundigt på ”“ og kunne spille stort set uden at have manuskriptet med på scenen. Dernæst tog Gerard fat i elevernes fortolkning af personerne i stykket, og arbejdede med ”™det indre liv”™; altså at få levendegjort personerne mere.
Gerards spørgsmål til eleverne føg gennem luften, for eksempel: ”Er det vigtigt, hvilken bog han læser? Hvorfor går hun ind i det rum? Hvem er forelsket i hvem? Hvilken aktivitet kan hun lave, mens de andre taler? Beskylder de ham for drengens død?”. Med stort engagement blev der grublet, tænkt og givet bud på svar, samt afprøvet nye muligheder.
Alt sammen førte til en ny og udvidet forståelse af personerne i stykket; deres følelser, hvorfor de handler som de gør, og hvilke mål de har. Eller som en af eleverne udtrykte det: ”Nu forstår jeg meget bedre, hvem min person er”!