Informationsteknologi på NAG er et fag, hvor der godt nok skal programmeres, men det skal være med et formål i den virkelige verden. Derfor tager eleverne ud på folkeskoler og tester deres arbejde af og lærer fra sig.
"Det er del af vores faglige mål, at interaktionsdesignet udvikles i samspil med brugerne," fortæller underviser i faget Rune Klarskov Jensen. "Det vil sige, at brugerfladen og selve spillet prøves af uden for undervisningen."
Netop det har tre af Runes elever fra 2.y haft god erfaring med. Jonas Smith Müller, Jonas Flach Jensen og Thomas Vestergaard besøgte for nylig Ganløse Skole og tilbragte fire timer sammen med to 8. klasser. I den tid både underviste de, testede og lod deres elever selv programmere deres spil.
"Det er en vildt spændende situation at stå i," beretter Jonas Flach Jensen om besøget på Folkeskolen. "Man skal have styr på det på en helt anden måde." Og Thomas tilføjer: "Vi spiller ikke sådan en streng og overlegen lærer. Vi er ligemænd sammen de helt unge elever." Og alle tre NAG-elever er enige om, at det er utroligt lærerigt at undervise andre, hvilket Rune også lægger vægt på i sin undervisning i informationsteknologi.
"Det er en pædagogisk øvelse for eleverne. Når eleverne formidler deres kunnen videre til andre, bliver de bevidste om de faglige mål på en helt speciel måde. Det gælder om at finde legen," siger Rune. Derfor er informationsteknologi på NAG altid parat til at sende nogle elever ud på folkeskoler, som kunne tænke sig noget informationsteknologisk input fra dygtige gymnasieelever.