I slud og sne, Frihedsmuseet med 2.d

Det var med højt humør og store forventninger, at 2.d kort før Jul drog mod Frihedsmuseet i København. Efter en tur i bussen til hovedstaden og en iskold gåtur gennem snedækkede gader og stræder, ankom klassen til Churchillparken, hvor museet har hjemme. Her blev de budt velkommen af egen guide, og så gik rundvisningen ellers i gang.
Der blev fortalt om alt fra danskernes forhold under besættelsen af Danmark til modstandsgrupperne og deres indflydelse på den tyske besættelse. Rundviseren stillede på bedste undervisningsmaner masser af spørgsmål under rundvisningen, som en velforberedt 2.d-klasse uden problemer fik svaret på. Fremgangsmåden medvirkede til en engageret fremvisning, og klassen fik generelt en endnu bedre forståelse af denne centrale periode i Danmarks historie.

Da guiden kom ind på modstandsgrupper og illegale metoder til kommunikation mellem danskerne, viste det sig, at en elev havde et familiemedlem med stor aktivitet i den velkendte danske modstandsbevægelse ”Holger Danske”. Der var flere andre elever, som havde familiemedlemmer, der også havde deltaget i modstandskampen - omend i mindre aktiv grad.
Rundvisningen blev afsluttet med et besøg i en bunker fra anden verdenskrig, hvori klassen søgte tilflugt fra de flyvende snebolde et par af eleverne så sig berettiget til at skyde med. Der blev dog også fortalt om brugen og holdbarheden af specielt denne type bunkere, og da guiden tændte for et lydspor af en sirene, blev det hele mere virkeligt og tavsheden sænkede sig over klassen.

Rundvisningen tog i alt omkring halvanden time, og efter et høfligt ”Tak for i dag ” vendte 2.d tilfredse og oplyste snuden hjemad.  

Andrea og Mette, 2.d

Nyheder fra Historie

I slud og sne, Frihedsmuseet med 2.d

Det var med højt humør og store forventninger, at 2.d kort før Jul drog mod Frihedsmuseet i København. Efter en tur i bussen til hovedstaden og en iskold gåtur gennem snedækkede gader og stræder, ankom klassen til Churchillparken, hvor museet har hjemme. Her blev de budt velkommen af egen guide, og så gik rundvisningen ellers i gang.
Der blev fortalt om alt fra danskernes forhold under besættelsen af Danmark til modstandsgrupperne og deres indflydelse på den tyske besættelse. Rundviseren stillede på bedste undervisningsmaner masser af spørgsmål under rundvisningen, som en velforberedt 2.d-klasse uden problemer fik svaret på. Fremgangsmåden medvirkede til en engageret fremvisning, og klassen fik generelt en endnu bedre forståelse af denne centrale periode i Danmarks historie.

Da guiden kom ind på modstandsgrupper og illegale metoder til kommunikation mellem danskerne, viste det sig, at en elev havde et familiemedlem med stor aktivitet i den velkendte danske modstandsbevægelse ”Holger Danske”. Der var flere andre elever, som havde familiemedlemmer, der også havde deltaget i modstandskampen - omend i mindre aktiv grad.
Rundvisningen blev afsluttet med et besøg i en bunker fra anden verdenskrig, hvori klassen søgte tilflugt fra de flyvende snebolde et par af eleverne så sig berettiget til at skyde med. Der blev dog også fortalt om brugen og holdbarheden af specielt denne type bunkere, og da guiden tændte for et lydspor af en sirene, blev det hele mere virkeligt og tavsheden sænkede sig over klassen.

Rundvisningen tog i alt omkring halvanden time, og efter et høfligt ”Tak for i dag ” vendte 2.d tilfredse og oplyste snuden hjemad.  

Andrea og Mette, 2.d

Meddelelser :

Gammel Elev-fest lørdag d. 21. september. Mere info HER


Forældre-invitation til 1.g-aften d. 24. september HER


Masterclass på NAG for folkeskole-elever HER


Ferieplan 2019-2020 HER