Smukke seværdigheder i Sevilla

Billede i galleri. Klik for at åbne

2f var trukket i sommertøjet, da de besøgte parken Jardines de Murillo ved paladset Real Alcázar i Sevilla

Af Louise Gunderskov, 2f

2.f er en papegøjeklasse, hvilket vil sige, at vi i klassen er en blanding af to studieretninger: Biologi/Kemi og Spansk/Engelsk/Latin. Det var derfor blevet bestemt, at vi skulle til Sevilla og Gibraltar, hvor vi kunne kombinere noget naturfagligt med det spanske og engelske sprog.

Turen var planlagt til punkt og prikke og hver dag stod på fantastiske og lærerige oplevelser i de smukke omgivelser.

2.f tog afsted fra Københavns lufthavn tidligt søndag morgen. Derfra fløj vi til Frankfurt, og videre fra Frankfurt til Malaga. Da vi ankom, blev vi kørt til det første hotel, og efter at have afleveret vores baggage, gik vi mod Gibraltar og krydsede grænsen. Gibraltar er under britisk territorium, og har været det siden 1713. Området har ca. 30.000 indbyggere og det officielle sprog er Engelsk. Dér så vi selvfølgelig en af de mest eftertragtede attraktioner, nemlig de vildtlevende berberaber, som befinder sig på Gibraltarklippen. Det var en meget vild og sjov oplevelse. Aberne er vant til mennesker og var meget nærgående og frække, hele tiden på udkig efter noget at spise, og det lykkedes dem da også at få franarret nogle af os lidt æbler og andet.

Dagen efter, mandag, var vi på besøg i Jyske Bank på Gibraltar, hvor vi hørte og snakkede om grænseproblematikkerne og Brexit. Vi fik f.eks. fortalt hvor mange mennesker der dagligt krydser grænsen for at komme ind og arbejde.

Derefter lavede vi i grupper et kultursociologisk feltarbejde, hvor vi blandt andet interviewede forskellige mennesker og fik deres syn på og mening om den meget aktuelle Brexit situation. I 2016 stemte 96% af Gibraltars vælgere nemlig imod Brexit. Efter en god dag i Gibraltar tog vi tilbage mod hotellet, hvor vi pakkede vores kufferter, checkede ud og tog bussen videre mod det nye hotel midt inde i Sevilla.

Da vi ankom til hotellet, stod den på fri leg og middag i byen.

Det første på dagsordenen tirsdag morgen var orienteringsløb i grupper. Det var med til at give os et indtryk af byen samt et overblik over, hvor forskellige pladser og monumenter lå. Orienteringsløbets opgaver gav os anledning til at studere byggestilen på forskellige bygninger, lære om underholdning i byen som for eksempel mest sete film i biografen og et smut forbi Sevillas bedste konditori. Senere tog vi tog mod gymnasiet/skolen I.E.S Jacarandá, hvor vi startede med en rundvisning. På skolen lavede vi også interviews med eleverne, på både engelsk og spansk. Det var et utrolig spændende kulturmøde, som gav et godt indblik i, hvordan en spansk skole ser ud og fungerer. Vi var dog ikke imponerede af hverken skolens faciliteter eller elevernes engelsk kundskaber, men de var alle utrolig søde og imødekommende. Efter besøget på skolen tog vi tilbage til byen, hvor vi tog på flodsejlads, og derefter gik vi ud og fik middag.

Næstsidste dag, onsdag, stod den på gåtur mod Real Alcázar, som er et kongeligt palads i Sevilla. Det var en smuk oplevelse, hvor vi fik set stedet både ude- og indefra. Området indeholder de smukkeste gårdhaver med springvand, fontæner, appelsin- og citrontræer og en masse farverige blomster, og de mange haver er en blanding af mauriske, andalusiske og kristne traditioner. Efter besøget gik vi mod Plaza de España, hvor forskellige grupper holdte oplæg på både spansk og dansk omkring den spanske kultur, Spaniens historie og bygningerne i Sevilla.

Til sidst på aften var der fællesspisning på en hyggelig tapasrestaurant hvor vi fik serveret mange små forskellige retter. Senere tog vi ud for at se flamencodans og hørte god spansk musik. Flamencodansen stammer fra Andalusien og er en meget gammel tradition. Det er en måde hvorpå både mænd og kvinder kan udtrykke sine følelser og vise glæde eller sorg. Det var interessant at se, fordi det er så anderledes fra det dans vi kender i Danmark.

Så blev det torsdag og dermed hjemrejsedag. Inden turen gik mod lufthavnen, skulle vi et smut forbi tyrefægtermuseumet. Her blev de, der ønskede det, vist rundt af en guide, og så blandt andet den meget smukke arena. Tyrefægtning er også en meget gammel tradition i Spanien og der er ofte meget prestige forbundet med det at være tyrfægter. Vores guide fortalte os hvordan hele tyrefægtnings seancen foregår og hvordan hver tyrefægter gøres klar til kamp.

Herefter var det tid til at køre mod lufthavnen, sige farvel til syden og varmen og flyve mod det kolde nord. Vi landede i Danmark kort før midnat.

Studieturen til Sevilla har alt i alt være en virkelig vellykket og dejlig tur. Vi i 2.f er mættede med gode oplevelser og minder, og turen har været den perfekte blanding af en masse kulturelle oplevelser og hygge med klassekammeraterne og vores søde lærere.