Hackathon mod FN

Billede i galleri. Klik for at åbne

Vinderholdet bestående af deltagere fra NAG, Ordrup, Gladsaxe, Borupgård og Rødovre samt gæstedommer Tim Frank Andersen

Ca. 30 særligt udvalgte elever fyldte torsdag og fredag i sidste uge Ellipsen. De kom ikke bare fra NAG, men også fra Borupgård, Gladsaxe, Rødovre og Ordrup Gymnasium. Sammen havde de en mission, en bunden opgave: Der skulle hackes på livet løs.

En hackathon er dog ikke nørdede forsøg på bag nedrullede gardiner at bryde ind i Pentagons eller Danske Banks allerinderste servere. Det er en begivenhed hvor it-udviklere mødes og samarbejder intensivt om udvikling af prototyper, konceptudvikling eller videreudvikling af eksisterende it-projekter.

Sammen med folk fra Copenhagen Business School (CBS) har en rumænsk up-startsvirksomhed udviklet et firmaspil, 2030builders, som gennem projektarbejde og spilelementer har til formål at lade virksomheder formulere og gennemføre nogle dele af FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Det var dette spil, som eleverne skulle forsøge at videreudvikle, gøre endnu mere relevant og medlevende for flere målgrupper.

Eleverne arbejdede i seks grupper på tværs af skolerne og havde konstant deres undervisere i bl.a. innovation som sparringspartnere, der med spænding og begejstring fulgte arbejdet.

”Det er tydeligt, at eleverne her føler, at de bliver taget seriøst,” kommenterede underviser Søren Keller fra Ordrup. ”Vi kommer med et eksisterende produkt med et i forvejen højt niveau. Der er noget at gå i gang med”.

Det høje niveau gav sig udtryk i de yderst velforberedte afsluttende fremlæggelser, som de seks grupper præsenterende for hinanden, deres undervisere, repræsentanter fra det rumænske firma samt et dommerpanel med bl.a. Tim Frank Andersen, kendt for at være manden bag mange IT-upstartsvirksomheder og IT-koncepter, herunder Mobilepay.

Da Tim Frank Andersen skulle udnævne vindergruppen, roste han først alle grupper til skyerne for deres seriøse arbejde og flotte præsentationer. Til sidst fremhævede han vindergruppens superskarpe og meget professionelle præsentation samt det ægte innovationsløft og udvidelse af spilplatformen, som gruppens ideer ville tilføje det eksisterende produkt.

Victoria fra Borupgård Gymnasium vandt ikke konkurrencen, men var vild glad for at have været med over de to dage: "Det giver noget helt andet, at arbejde med ting på denne måde," sagde hun. "Her finder man ud af, hvad projekt- og samarbejde drejer sig om. Og maden var god." Det sidste lader vi gå videre til kantinen :-)

Hackathon-dagene var et resultat af IT-fællesskabet mellem de deltagende skoler.