Dagbog fra Azerbaijan dag 4 og 5

Af Caroline, Migle, Solvejg og Victoria Ryberg, 2a

Efter at have vasket mudderet af sko og tøj samt genvundet en nogenlunde regulær hjerterytme efter den lettere turbulente off-road kørsel, ventede endnu en begivenhedsrig dag, der var den næstsidste på turen. Første punkt på dagsordenen var en proppet metrotur, af samme kaliber som 150S bussen i myldretid, der førte os hen til Heydar Aliyev Moské. En guided tur rundt i bygningen bød på indsigt i både sunni- og shia islam, samt forklaringer og demonstrationer af deres respektive ritualer - hvordan de adskiller sig fra og minder om hinanden.

Senere hen på eftermiddagen blev vi hentet i bus af den azerbaijanske klasse, vi tidligere på ugen havde mødt. Derefter gik turen til et arkæologisk og etnografisk museum i byen Qala, hvor man næppe skulle tro, blandt alle de arkæologiske fund, at kamelerne stjal al opmærksomhed.

Dagens program mundede ud i en middag med den azerbaijanske klasse, på en restaurant efter deres valg, hvor vi fik noget lækkert traditionelt azerbaijansk mad. Og ligesom til vores fremskudte klassemiddag mandag aften, fik vi øset mad på tallerkenen indtil flere gange efter mæthedsfornemmelsen havde meldt sig.

Om morgenen på hjemrejsedagen gik vi os en længere tur for at komme ned og se den verdensberømte arkitekt Zaha Hadids smukke bygningsværk Heydar Aliyev Center. Foran kulturcentret var der placeret en ”I love Baku” skulptur, hvor det sidste klassebillede blev skudt, inden turen gik hjemad via Istanbul. Det var en flok meget trætte og oplevelsesmætte 2.a’ere, der ankom til Kastrup kort før midnat.