Samarbejde med Dronninggårdskolen i Holte

Frederik fra 9.y omgivet af sine to NAG-vejledere fra 3.w: Daniel Spona (tv) og Emma Danø (th)

Sammen med resten af sine klassekammerater fra 9.y på Dronninggårdskolen i Holte var Frederik Larsson forleden på besøg i Agoraen. Værter var eleverne fra 3.w på NAG og deres underviser Helle Jarden. 

Eleverne i 9. y skal op til jul skrive projektopgave under titlen "Forandringer og Konsekvenser", og NAG-eleverne har været deres vejledere. 3.w har to gange været på besøg på Dronninggårdskolen, og vejledningen i Agoraen var den sidste inden Folkeskole-eleverne skulle igang med selve skrivningen.

"Projektopgaverne går i mange faglige retninger, så vejledningen består primært i selve det at skrue en god opgaveformulering sammen," fortæller Annemette Hjorth, som er klasselærer for 9.y. "Og så hjælper gymnasie-eleverne i dag også vores elever med informationssøgning her på NAG-biblioteket".

Frederik har valgt Kina som emne for sin projektopgave, og han er helt enig i, at 3.g-eleverne kan give 9.-klasserne en særlig vejledning. "Når de f.eks. siger, at man skal simpelt bare lade være med at kopiere fra nettet, så tager jeg det altså alvorligt på en anden måde, end hvis det var min lærer, der sagde det," siger han om NAG-elevernes indlevende vejledning.

Men det er ikke bare eleverne fra 9.y, som har glæde af det frugtbare samarbejde mellem NAG og Dronninggårdskolen. Da det faglige spreder sig meget vidt, så er det ifølge Helle Jarden noget helt andet, det drejer sig om for 3.w.

"Samarbejdsforløbet med Dronninggårdskolen er for vores elever i høj grad et spørgsmål om almendannelse. NAG medvirker her til, at den enkelte elev kan være reflekterende og forholde sig ansvarligt til sin omverden. Som vejleder påtager man sig et vist ansvar. At gøre det til en del af undervisningen er en del af vores alment dannende formål," fortæller 3.w's underviser Helle Jarden.