Facebook i skoletiden på NAG

Af Nicolai Blom 2.u 

(Red: artiklen er gengivet fra 2.u's NAG avis-projekt i dansk 2017 med forfatterens godkendelse)

Undervisere på NAG oplever en stigende tendens til, at alt foregår bag computerskærmen. Det gælder både opgaver, lektier og samtaler i klassen. Det resulterer i, at dialogen og fællesviden i klassen er uddøende. ”Når de unge vil have et svar, så i stedet for at tænke over det eller diskutere det, så slår de det op på nettet. Det er et problem både for fagligheden, men også for fællesskabet,” siger lærer på NAG Susanne Leschly.

Da viden på en lettilgængelig størrelse kun er få klik væk, er spørgsmål og fælleslæringen blevet erstattet. Det kan selvfølgelig skabe problemer for en underviser, men i den grad også for eleverne. Den faglige diskussion, og det at kunne reflektere og argumentere selv, er en vigtig del af den gymnasiale uddannelse. Den fælles klasselæring fremmer ikke bare elevers retoriske og reflekterende evner, det kan på mange måder styrke fællesskabet i en klasse. Klassen er sammen om læringen og de udfordringer de bliver stillet i løbet af de 3 år gymnasiet varer. Men denne ”afhængighed” af elektronikken forhindrer samtalen og individualiserer undervisningen.

Alle informationer, interviews, statistikker og forklaringer ligger kun få sekunder væk. Det lyder umiddelbart som den ideelle verden. Men sandheden er noget anderledes. Meget af undervisning foregår online, og det gør det nemt og struktureret, så eleverne kun skal fokusere på læringen bag det. Men det er ikke det eneste, eleverne fokuserer på, når de er ude i cyberspace. For da alle informationer ligger lige for hånden, gør alle fristelserne og distraktionerne også. Sociale medier som Youtube, Facebook, Messenger, Twitter og Instagram fylder mere og mere i klasserne. Det kan selvfølgelig være en hjælp. ”Vi poster tit vores lektier og opgaver inde på vores facebookgruppe. Det gør det nemt at finde og gør os en opmærksom på kommende opgaver,” siger elev fra 2.u Sigurd Jakobsen.

Men selvom det kan være et hjælpsomt værktøj, bliver det en distraktion for selv de mest dedikeret og engageret elever. Alle disse sociale medier popper op med beskeder fra venner og reklamer døgnet rundt. Så kan det blive svært at fastholde opmærksomheden på den tyske grammatik, når vennerne bogstaveligt talt banker på.

I modsætning til den ældre generation har ungdommen ikke noget alternativt at sammenligne med. Vi er vokset op med smartphones og elektronisk udstyr, og har kunne færdes på nettet nærmest før vi kunne tale. Den ældre generation kan sammenligne det med, hvordan det var før i tiden, men ungdommen opfatter ikke deres afhængighed til de elektroniske værktøjer, da det er alt vi kender.